Doneer
1620-header3-opvoeding-Joris in de klas

Boeddha in de Polder – Opvoeding

Hoe voeden we de nieuwe generatie op? In aflevering 3 van Boeddha in de Polder spreekt Joris Linssen met mensen uit het onderwijs die spiritualiteit en zingeving inzetten om de nieuwe generatie tot bloei te brengen.
  • Aflevering 3 van Boeddha in de Polder wordt op woensdag 3 januari om 19.50 uur uitgezonden bij De Boeddhistische Blik op NPO2.

Op vaderschapscursus met Romano Haynes

Romano Haynes Boeddha in de Polder opvoeding
Romano Haynes

Romano Haynes is een Nederlandse acteur die zonder vader is opgegroeid. Hierdoor leerde hij nooit wat de rol van een vader is. Totdat hij zelf vader werd. Toen dacht hij: ik kan dit veranderen in mezelf, ik kan zelf beslissen om wel vader te zijn en mijn dochter te laten weten dat ik van haar houd.

Sinds zijn dochter is geboren is hij heel gelukkig en dat wil hij graag delen met andere (aanstaande) vaders. Voor mannen die zonder vader zijn opgegroeid heeft hij een ‘vaderschapscursus’ ontwikkeld. Voor Romano is dit de manier om nieuwe vaders te leren hoe ze zelf wel een goede vader kunnen zijn voor kun kinderen. Joris is bij een cursusmiddag aanwezig en hoort de kwetsbare en eerlijke verhalen van aanstaande vaders aan.

Yogadocent Helen Purperhart

Helen Purperhart Boeddha in de Polder opvoeding
Helen Purperhart

Helen Purperhart is zelf met de harde hand opgevoed. Ze was niet anders gewend. Al jong ging ze het huis uit en kwam toen yoga op het spoor. Ze volgde een opleiding tot yogadocent, maar ontdekte al snel dat yoga voor kinderen veel belangrijker is. Kinderen kunnen met behulp van yoga leren ontspannen en bij zichzelf komen. Iets wat Helen zelf in haar jeugd heeft gemist.

Ze is les gaan geven op scholen. En om nog meer kinderen te bereiken, geeft ze nu ook les aan docenten, zodat kinderen in heel Nederland yogales in de klas kunnen volgen. Leerkrachten vertellen aan Joris wat het effect van yoga in de klas is. De sfeer is fijner en kinderen voelen zich lekkerder en zekerder.

Douwe Hoitsma: boeddhisme op de basisschool

Douwe Hoitsma Boeddha in de Polder opvoeding
Douwe Hoitsma

“In 2005 ontstond het idee – ik was werkzaam in het onderwijs – om de boeddhistische leer ook daar toe te gaan passen,” vertelt Douwe Hoitsma. “Het onderwijs is namelijk erg gericht op het cognitieve: het moet allemaal meetbaar zijn, denk aan de cito toetsen. De inspectie wil aan de ene kant dat we mooie mensen worden, maar tegelijk willen ze resultaten zien. Daar zit vaak een enorm spanningsveld tussen. Ik wilde iets gaan maken dat dit meer in balans brengt. Dat je het gevoel, het mens zijn, kunt leren op school, maar ook gewoon je schoolresultaten kunt halen. Daar heb ik de Mandela school voor bedacht.”