Sinds ze de pensioengerichte leeftijd bereikte, heeft Akasasuri voor het eerst sinds 33 jaar weer een vast inkomen en een eigen huis. Ze woont nu in een splinternieuwe seniorenwoning aan de rand van een dorpje in Zeeuws-Vlaanderen. Trots leidt ze me rond. Het ziet er netjes uit, met kleurrijke meubels en veel licht. “Alles wat hier staat is tweedehands, gevonden, of gekregen,” zegt ze blij. Die vreugde is typerend voor Akasasuri. Ze heeft tevredenheid en vrijgevigheid tot levenskunst verheven. Hierdoor is zij een inspirerend voorbeeld voor velen. Zij brengt haar levenskunst over als spirituele vriendin en dharmalerares bij Triratna, een westerse boeddhistische orde.
Akasasuri groeide op met een gewone Nederlandse naam in een middenstandsgezin. “Wij hadden een postkantoor in huis. Voor die tijd, de jaren ’50 en ’60, verdiende mijn vader redelijk. We waren niet rijk, maar we kwamen helemaal niets tekort. Mijn vaders basishouding ten aanzien van geld was: ‘Oei, als het maar genoeg is.’ Mijn moeder had het tegenovergestelde. Ik wil niet zeggen dat ze een gat in haar hand had, maar het hele huishoudbudget ging op aan luxe producten als roomboter, extra jam van Hero en Kwatta hagelslag. Mijn moeder was bovendien heel erg vrijgevig. Ze gaf het hemd van haar lijf weg. Ik denk dat ik die tegenstrijdige houdingen goed heb weten te integreren. Van mijn vader heb ik geleerd om te leven binnen de middelen die ik heb. En van mijn moeder heb ik meegekregen dat er altijd de mogelijkheid is om dingen weg te geven, ook al heb je weinig.”
Er is altijd de mogelijkheid om dingen weg te geven, ook al heb je weinig.
TweetAkasasuri vond het niet eng om haar zekerheid, haar baan en haar huis los te laten: “Ik neem mijn beslissingen altijd intuïtief, in de zin van dat mijn hart er helemaal achter staat. Ik had er dus geen moeite mee, maar de mensen om me heen wel. Die zeiden: ‘Je bent gek, hoe moet dat met je pensioen? Hoe kom je ooit weer aan een baan met een onderbreking?’ Ook in die tijd, 1986, was dat ‘not done’. Iedereen die uit de tredmolen stapt is bedreigend, omdat ze de algemene normen en waarden, van carrière maken en geld verdienen, in twijfel trekken. Maar ik had geen partner, geen kinderen en geen schulden, dus ik was vrij om te gaan. Dat heb ik gedaan en daar heb ik geen seconde spijt van gehad.”
Als je je leven volledig durft te wijden aan de dharma, vallen dingen vanzelf op hun plek.
TweetNa drie jaar verhuisde Akasasuri naar Engeland. Daar woonde en werkte ze in verschillende boeddhistische centra, later ook in Nederland. Ze ontving ‘support’, gratis kost en inwoning en 40 pond zakgeld per week: “Daar moest je alles van doen: kleren kopen, reizen, alles. Dus ik heb wel geleerd om gelukkig te zijn met weinig. Je kunt wel vijf spijkerbroeken in de kast hebben hangen, maar je kunt er toch maar één tegelijk aan. Het is een fictie om te denken dat de dingen om ons heen ons gelukkig maken. Het is juist het tegenovergestelde. We lijden er vaak onder. Denk maar aan een relatie die ophoudt, een bedrijf dat failliet gaat, spullen die kapot gaan, of er komt een nieuw model op de markt dat je per sé moet hebben. De werkelijkheid is dat dingen vergankelijk zijn. Als je daarmee leert omgaan, kun je gewoon blij zijn met wat er is.” Ondanks haar lage inkomen heeft Akasasuri zich nooit zorgen gemaakt om haar toekomst: “De Tibetaanse leraar Dilgo Khyentse Rinpoche zei: ‘Als je je leven volledig durft te wijden aan de dharma, vallen dingen vanzelf op hun plek.’ En dat is ook mijn ervaring. Ik ben nooit iets tekort gekomen.”
Als je dana moeilijk vindt, kun je jezelf eigenlijk nauwelijks boeddhist noemen.
TweetIs de algemene houding ten opzichte van geld veranderd in die 33 jaar? Akasasuri vindt van wel: “In de jaren ‘80 zeilden we nog mee op de denkbeelden uit de jaren ‘60 en ‘70. We wilden toen uit de tredmolen van de maatschappij stappen. Nu is het een heel ander verhaal. Kijk maar om je heen. Elke organisatie worstelt met het vinden van vrijwilligers, dat is bij mijn eigen orde, Triratna niet anders. Ik denk dat we ons hebben teruggetrokken in onze eigen burcht. Als ík het maar goed heb. Materialisme en consumeren zijn de nieuwe godsdienst geworden. Kerken en kathedralen zijn vervangen door winkelcentra. Maar gelukkig zie ik ook steeds meer jonge mensen die het anders willen doen. In Engeland beginnen bijvoorbeeld langzamerhand weer meer boeddhistische woongroepen te ontstaan. Wat dat betreft blijf ik vertrouwen hebben in de dharma.”
Lees ook: Boeddha en de bankrekening: hoe boeddhisten omgaan met geld.